(Kuvat ja teksti on referoitu Muotikuva N:o 3, 1945 lehdestä).

Muodissa näkyy Ranskan edellinen rankka sotatalvi ja ideat liittoutuneiden univormuista. Vapautusta heti seuranneet mielikuvitukselliset kokoelmat ovat väistyneet järkevämmän suunnan tieltä, ja raisut pilvenpiirtäjähatut ovat suuresti talttuneet.


Tummansininen hame ja samalla kankaalla somistettu pikkutakki paksua, pehmeätä harmaapohjaista kangasta, johon on kudottu epäsäännöllisiä sinisiä täpliä. Pieni, taakse työnnetty pillerirasia-lakki on myös tummansinininen.

Sota on vaikuttanut materiaaleihin. Kuuluisat muotitaiteilijat kamppailevat kehnojen kangaslaatujen ja sairausten kanssa. Kankaita valmistetaan vähän Ranskassa ja ne ovat suureksi osaksi keinosilkkiä tai korvikevillaa (sillaa). Ompelulanka on hyvin ala-arvoista. Kankaissa on kauniit mallit, mutta ne venyvät, eivätkä pidä kuosia ja kuluvat nopeasti. Kemiallisten värjäysaineiden puute rajoittaa kankaiden värivalikoimaa. Hyvää mustaa tai tummansinistä on vaikea löytää, ja niinpä erilaiset punaiset vivahdukset, hiekanväri ja harmaa ovat vallitsevina. On myös rikin- ja sinapinkeltaista, tupakanruskeata ja sinipunaista. Pienet kangasvarastot ovat myös syynä moniin kaksivärisiin malleihin, joihin käytetään kankaiden jäännöspaloja, koska painettuja kankaita vielä on ollut kohtalaisen runsaasti varastoissa, nähdään niitä paljon käytännössäkin. Pukujen hinnat ovat nousseet pilviin. Ainoastaan mustan pörssin kauppiailla ja näyttelijättärillä on varaa niihin.


Kaksiosainen, suuritaskuinen puku siniharmaan- ja himmeänruskearuutuista villakangasta, reunustettu ruskealla kankaalla. Muotiliike IKA:n malleja.

Nykymuodin yksinkertaiset viivat – seurauksena tuhansista liittoutuneiden univormuista Pariisin kaduilla – korvaavat viime vuoden monimutkaisempia malleja. Madeleine Vramant on eräs niistä muotitaiteilijoista, joihin amerikkalaiset univormut ovat suuresti vaikuttaneet. Ja tähtiaiheita – heijastuksena Eisenhowerin kaikkialla esitetyistä kuvista – suositaan koristuksissa.


Kaunis sveitsiläinen takki, jonka selkäpuolen kolme saumaa jatkuvat vyöstä alaspäin laskoksena.


Nykyisin suosittu olkahihainen löysä takki on napittomanakin erittäin mukava kävelypuvun yllä.

Pariisin muotitaiteilijat osoittavat suurta mielenkiintoa lievereunuksia kohtaan. Lelong harrastaa poimutuksia lanteilla ja helmusten takaosassa. Mad Carpentier´lla on monia helmuspukumalleja. Tämä uusi nimi Pariisin muotitaiteilijoiden joukossa tuli huomatuksi miehityksen aikana ja on nyt eräs suosituimmista.


Tummansinisessä sveitsiläisessä kreppipuvussa on pikähkö kellohelmus ja valkoiset pikeekankaiset somisteet.


Lyhythihainen, hyvin käyttökelpoinen pitkä puku, jonka lantioilta kireästi vartalonmukaisessa hameessa on edessä poimutettu vinokaista.


Näyttelijätär Susanna Foster yllään musta hieno kreppipuku. Siinä on kauniit pingviinihihat ja kellomainen helmus, joka jatkuu takana hameen helmaan ulottuvaksi liehureunaksi.

Viime syksyn torninkorkuiset turbaanit ovat antaneet tilaa kaikenlaatuisille barettihatuille. Koska olkea ja huopaa on niukasti, monet hatut ovat kankaisia. Niitä koristellaan kaikella mahdollisella harsoista kukkiin. ”Hedelmät” ovat kovasti suosittuja koristeina, varsinkin omenat.


Susanna Foster esittää tummansinistä päiväpukua, jonka koristamiseen on käytetty pilkullista solmiosilkkiä. Laakea barettipäähine.